Translate

Monday, December 21, 2009

Pusingan kedua gabung bank

IPOH - Menteri Kewangan II, Datuk Seri Husni Ahmad Hanadzlah tidak menolak kemungkinan berlaku pusingan kedua penggabungan bank-bank tempatan dalam masa terdekat.

Beliau mengakui Bank Negara sedang merencana pelan induk kewangan yang bertujuan untuk memperkukuhkan institusi perbankan negara.

"Sistem perbankan negara semakin lama semakin terbuka, contohnya baru-baru ini kita telah meluluskan dua lesen bank komersial dan lima bank Islam asing.

"Sehubungan itu, bank-bank tempatan perlu diperkukuh melalui pelan induk kewangan. Bagaimanapun, disebabkan ia di bawah bidang kuasa Bank Negara, biarlah Bank Negara menjelaskannya," katanya.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kebenaran yang diberi kepada Hong Leong Bank Berhad baru-baru ini untuk memulakan rundingan ke arah kemungkinan mengambil alih aset, liabiliti dan ekuiti dalam EON Capital Berhad.

Penganalisis ekonomi tempatan dilaporkan melihat senario tersebut sebagai isyarat kepada permulaan pusingan kedua penggabungan bank tempatan.

Dalam perkembangan lain, Ahmad Husni menyeru agar rakyat memahami cukai barangan dan perkhidmatan (GST) yang bakal diperkenal pada suku ketiga 2011 bukanlah pe nambahan satu lagi cukai yang akan membebankan.

Beliau menjelaskan GST akan mengantikan cukai jualan dan perkhidmatan yang diamalkan negara pada masa ini.

“GST terbukti lebih murah untuk pengguna dan pemain industri daripada cukai jualan dan perkhidmatan. Malah ia mampu memberi perolehan yang lebih kepada kerajaan yang kemudiannya akan dipulangkan semula kepada rakyat dalam bentuk peruntukan dan bajet,” katanya.

No comments:

Post a Comment