Translate

Sunday, December 20, 2009

HPI taja pembedahan Puja Wathi

IPOH - Kesukaran seorang kanak-kanak dari Medan, In donesia yang mengalami masalah bibir sumbing sejak lahir mendapat perhatian Majlis Bandaraya Ipoh (MBI).

N. Puja Wathi, 7, akan menjalani pembedahan plastik mem baiki struktur bibir dan hidungnya secara percuma di Hospital Pantai Ipoh (HPI) pada esok.

Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Kerajaan Tempatan, Hal Ehwal Pengguna, Alam Sekitar, Pengangkutan dan Hal Ehwal Bukan Islam Perak, Datuk Dr. Mah Hang Soon berkata, selain mahu membantu kanak-kanak tersebut, pembedahan tersebut merupakan sebahagian program jalinan kerjasama Ipoh-Medan sebagai bandar raya berkembar pada Ogos lalu.

“MBI bertemu Puja Wathi semasa mengadakan promosi pelancongan perubatan di Medan pada Oktober lalu. Kos pembedahan kanak-kanak perempuan tersebut yang dianggar RM30,000 ditanggung oleh pengurusan HPI.

“Penginapan keluarga kanak-kanak itu sepanjang di Ipoh pula ditaja Hotel Tower Regency di sini manakala Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) akan menyediakan kemudahan pengangkutan,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas menyambut ketibaan N. Puja Wathi, 7, bersama kedua ibubapanya, Nyana Silan, 39, dan N. Mageshwari, 39 di Lapangan Terbang Sultan Azlan Shah (LTSAS) di sini semalam.

Turut hadir Datuk Bandar Ipoh, Datuk Roshidi Hashim dan Ketua Eksekutif HPI, Dr Dilshaad Ali dan Aik Meng.

Hang Soon berkata, Nyana Silam adalah seorang sami kuil Hindu manakala isterinya suri rumah tidak berkemampuan untuk menanggung kos perubatan kerana masalah kewangan.

“Walaupun kanak-kanak itu pernah menjalani dua pem bedahan plastik sebelum ini di Medan hasil pembiayaan Per tubuhan Tzu Chi tetapi ia gagal membetulkan sepenuh masalah sumbing kerana kekurangan dana.

“Oleh itu pada pembedahan kali ini, ia akan fokus pada menampal lelangit, membaiki stuktur hidung dan mengu rangkan parut pada bibir Puja Wathi,” katanya.

No comments:

Post a Comment