Translate

Monday, November 16, 2009

Hujan lebat 9 jam burukkan keadaan banjir lima kampung


MOHD.AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

BAGAN SERAI - Hujan lebat selama sembilan jam kelmarin memburukkan lagi keadaan banjir melibatkan lima buah kam pung sekitar Along Pongsu dekat sini yang sudah berlarutan sejak empat hari lalu.

Ketua Penerangan Kerajaan Negeri Perak, Datuk Hamdi Abu Bakar berkata, mangsa banjir yang sudah dipindahkan ke pusat pemindahan juga telah meningkat kepada 450 orang berbanding 138 orang sebelum ini.

“Hujan lebat dari pukul 3 petang hingga 12 tengah malam kelmarin telah meningkatkan paras banjir kepada hampir 1.5 meter.

“Ia menyebabkan kebanyakan rumah di lima kampung ter babit ditenggelami air dan jaringan perhubungan di kawasan itu terputus,” katanya kepada Kosmo! di sini semalam.

Beliau berkata demikian ketika membuat tinjauan perkem bangan banjir di kawasan tersebut bersama Ahli Dewan Un dangan Negeri (ADUN) Alor Pongsu, Sham Mat Sahat.

Hamdi berkata, lima kampung terlibat ialah Kampung Chang kat Lobak, Kampung Matang Tengah, Kampung Matang Pasir, Parit Simpang 4 dan Parit Simpang 5, Alor Pongsu dekat sini.

Beliau berkata, semua mangsa banjir ditempatkan di dua pusat pemindahan iaitu Sekolah Kebangsaan (SK) Alor Pongsu dan SK Changkat Lobak dekat sini.

“Berdasarkan bancian, banjir kali ini melibatkan lebih 2,000 penduduk di lima kampung berkenaan namun sehingga kini tak sampai 22.5 peratus telah berada di pusat pemindahan.

“Baki 1,550 melibatkan lebih 300 keluarga masih enggan meninggalkan rumah masing-masing walaupun keadaan banjir kini semakin serius,” katanya.

Hamdi berkata, kebanyakan yang tidak mahu berpindah ke pusat pemindahan memberi alasan bimbang kehilangan harta peribadi mereka berikutan kejadian kecurian yang didakwa telah berleluasa pada musim banjir tahun lalu.

Beliau berkata, sehubungan itu, kerajaan negeri telah me ngarahkan anggota polis, bomba dan Ikatan Relawan Rakyat (Rela) membuat rondaan keselamatan ke sekitar kawasan kampung terbabit terutamanya pada waktu malam.

“Kami beri jaminan kawalan keselamatan dipertingkat bagi mengatasi masalah kecurian barangan peribadi penduduk kam pung ditinggalkan di rumah masing-masing.

“Saya rayu penduduk terbabit agar berpindah di pusat pemindahan berkenaan dengan kadar segera demi keselamatan dan kesihatan keluarga masing-masing,” katanya.

No comments:

Post a Comment