Translate

Friday, October 2, 2009

Harta karun satu penipuan


Oleh NAZATUL SHIMA RAZALI dan MOHD. AZLI ADLAN


IPOH - Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria menyifatkan dakwaan penemuan barang kemas yang timbul dari tanah selepas proses zikir khas di Jalan Tapah, Tapah Road, dekat sini sebagai satu penipuan.

Beliau menegaskan, perbuatan tersebut adalah syirik serta mempunyai unsur-unsur ke arah ilmu hitam dan hukumnya jelas haram.

"Perbuatan berzikir yang menetapkan hanya pada tujuh orang serta dilakukan pada masa tertentu juga jelas sudah menunjukkan ke arah unsur ilmu hitam.
"Ditambah pula menggunakan khidmat perantara menjadikan kejadian tersebut syirik," katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Beliau mengulas laporan Kosmo! Ahad kelmarin mengenai dakwaan beberapa penduduk kampung terbabit yang kononnya berjaya memiliki harta karun yang dipercayai berusia ratusan tahun yang timbul di atas tanah di belakang rumah mereka.

Harta karun berkenaan yang merupakan koleksi barangan kemas dijumpai setelah timbul dari tanah selepas melalui proses zikir khas yang disarankan seorang lelaki Indonesia pada akhir 2004.

Sementara itu, Penasihat Agama Menteri Besar Perak, Datuk Najmuddin Elias berkata, satu kajian menyeluruh perlu di lakukan pihak berwajib khususnya Jabatan Agama Islam Perak (JAIP) bagi memastikan perkara tersebut tidak melanggari hukum syariat.

"Saya harap agar masyarakat tidak mudah mempercayai sesuatu perkara sebelum mengetahui kesahihannya. JAIP akan segera siasat dakwaan penemuan harta terbabit," katanya.

No comments:

Post a Comment