Translate

Monday, August 31, 2009

'Kami keturunan Ngah Ibrahim'


Keluarga Kartika jawab tohmahan mengatakan kononnya mereka rakyat asing

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

TAIPING - Shukarnor Abdul Mutalib, 60, kurang senang dengan kecaman segelintir masyarakat termasuk beberapa penulis blog yang memperlekehkan niat ikhlas anaknya, Kartika Sari Dewi, 32, untuk menjalani hukuman sebat akibat kesalahan minum arak.

Lebih mengecewakan beliau ialah ada pihak yang mempertikaikan asal-usulnya termasuk mendesak status kerakyatan keluarganya ditarik balik.

"Mereka mencemuh Kartika kononnya berasal dari negara jiran dan telah memalukan negara ini. Ekoran itu, kami sekeluarga telah didatangi pihak polis beberapa hari lalu bagi menyiasat latar belakang kami.

"Saya ingin tegaskan kami anak Melayu Perak jati dan merupakan keturunan Ngah Lamat iaitu bapa saudara Tengku Menteri Ngah Ibrahim yang merupakan salah seorang pembesar negeri ini," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika membawa Kartika dan beberapa anaknya yang lain ke makam Ngah Ibrahim yang terletak di Kompleks Sejarah Matang dekat sini semalam.

Shukarnor memberitahu, beliau juga terlibat secara langsung dalam proses membawa pulang tulang-temulang Ngah Ibrahim dari Singapura ke Perak yang disempurnakan pada September 2006.

Ngah Ibrahim ialah anak kepada Long Jaafar, orang pertama yang menemui bijih timah di Perak dan dijadikan Orang Besar Jajahan dengan gelaran Orang Kaya Menteri. Gelaran itu diberikan oleh Sultan Abdullah Mohamad. Long Jaafar juga diberikan kuasa untuk membangunkan daerah Larut.

Setelah Long Jaafar meninggal dunia pada tahun 1857, gelaran dan kuasanya diturunkan kepada Ngah Ibrahim.

Mengikut sejarah, Ngah Ibrahim merupakan pembesar Melayu yang menentang campur tangan British dalam pentadbiran negeri Perak. Dia dituduh bersubahat membunuh Residen British di Perak, J.W.W.W Birch.

Bersama-sama bapa mertuanya, Laksamana Mohamad Amin, Ngah Ibrahim dan Sultan Abdullah dibuang negeri ke Kepulauan Seychelles di Lautan Hindi pada 1877. Ngah Ibrahim meninggal dunia di Singapura pada tahun 1895.

Pada 1 November 1875, Birch dan kumpulannya sampai di Pasir Salak, Perak. Orang Melayu yang bersenjata ketika itu sudah berkumpul di tepi sungai berhampiran di tepi sungai berhampiran dengan bot Birch dan mengoyakkan semua surat arahan British yang ditampal.

Mereka kemudiannya membaling lembing ke arah Birch dan menghumbannya ke dalam sungai.

Beliau telah dibunuh dengan kerjasama Datuk Maharaja Lela dan rakan-rakannya iaitu Datuk Sagor, Si-Putum, Pandak Endut, Laksamana Mohammad Amin dan lain-lain. Birch dibunuh di Pasir Salak pada 2 November 1875. Kerani Melayunya, Mat Arshad turut terkorban dalam peristiwa tersebut.

Ngah Ibrahim marahkan Birch yang mengenakan cukai ke atas perlombongan dan perniagaan bijih timah di Larut. Kuasa Ngah Ibrahim memungut hasil dan cukai di Larut juga disekat.

Menurut Shukarnor, isterinya, Wan Badariah Meor Abdul Salim pula adalah keturunan Megat Terawis yang memegang jawatan Bendahara Perak pertama pada abad ke-15.

Megat Terawis datang ke Perak bersama-sama dengan Sultan Muzaffar Syah I dari Kampar dan mendirikan kerajaan di sana. Selang beberapa lama, berlaku perselisihan faham antara baginda dengan Tun Saban yang membawa kepada peperangan.

Sultan Muzaffar Syah menawarkan jawatan Bendahara kepada sesiapa yang berjaya membunuh Tun Saban dan ia disahut oleh Megat Terawis. Megat Terawis kemudiannya dilantik menggantikan Tun Muhammad menjadi Bendahara Perak dengan gelaran Bendahara Paduka Raja.

Megat Terawis ada sembilan adik-beradik dan seorang daripada mereka bernama Megat Panji Alam. Beliau pernah bertunang dengan anak Bendahara Pahang bernama Tun Teja Benggala yang dilarikan oleh Hang Tuah untuk dijadikan isteri Sultan Melaka.

Megat Panji Alam dan saudaranya Megat Kembar Ali berserta 4,000 rakyat Terengganu menuju ke Melaka untuk berperang. Berita penyerangan Megat Panji Alam diketahui oleh Melaka dan satu angkatan perwira yang diketuai oleh Hang Tuah dan Hang Jebat menuju ke Pahang,

Peristiwa pembunuhan Megat Panji Alam telah menimbulkan kemurkaaan Sultan Pahang dan Sultan Terengganu. Sultan Terengganu sendiri telah bersedia untuk menuntut bela tetapi hasrat itu dibatalkan.

Malay Film Production Ltd. ada menghasilkan sebuah filem berjudul Megat Terawis pada 1960 yang dibintangi oleh Datuk Ahmad Mahmood, Tan Sri Jins Shamsuddin dan A. Rahim.

Shukarnor berkata, cemuhan tidak berasas itu sedikit sebanyak menyebabkan Kartika yang dalam tempoh ‘bertenang’ setelah hukuman sebatnya tertangguh 24 Ogos lalu agak terganggu emosinya.

"Saya bawa Kartika ziarah makam Ngah Ibrahim hari ini (semalam) untuk dia kenal asal-usulnya dan kuatkan jati diri bagi menghadapi dugaan ini," katanya.

Kartika yang kini di Singapura itu dijatuhi hukuman maksimum denda RM5,000 dan enam sebatan oleh Hakim Syarie, Datuk Abdul Rahman Yunus selepas didapati bersalah minum arak selepas didapati bersalah minum arak di sebuah hotel di Cherating, Kuantan pada 20 Julai tahun lalu.

Akhbar baru-baru ini melaporkan model sambilan itu yang sepatutnya menghantar ke Penjara Kajang, Selangor untuk menjalani hukuman sebat pada Isnin lalu ditangguhkan atas arahan Pejabat Peguam Negara kerana menghormati bulan Ramadan.

No comments:

Post a Comment