Translate

Friday, May 8, 2009

Sivakumar tidak hormat demokrasi punca masalah

IPOH - Kekecohan di Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak semalam tidak akan berlaku sekiranya bekas Speaker DUN, V. Sivakumar menghormati prinsip demokrasi.

Itu komen bekas Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Ramli Ngah Talib yang mendakwa ketetapan Sivakumar menghalau 10 Ahli Dewan Undangan (ADUN) Barisan Nasional (BN) termasuk Menteri Besar Perak, Datuk Seri Zambry Abd. Kadir dari dewan punca utama kekecohan tersebut.

"Sivakumar sepatutnya faham beliau dilantik menjadi Spea ker DUN Perak ketika Pakatan Rakyat menguasai dewan. Namun apabila BN pula menjadi majoriti di dalam dewan, parti itu ada hak membuat usul memilih Speaker pilihan mereka, itu lah prinsip demokrasi.

``Malangnya Sivakumar menafikannya dan ia adalah punca kekecohan tersebut," katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Bekas Menteri Besar Perak kelapan itu berkata demikian sebagai mengulas kekecohan yang berlaku pada Sidang DUN Perak ke-12 semalam yang menyaksikan BN berjaya melucutkan Sivakumar daripada jawatan Speaker DUN dan digantikan dengan bekas ADUN Sungkai, R. Ganeson.

Bagaimanapun Sivakumar yang juga ADUN Tronoh dari DAP enggan turun dari kerusinya sehingga terpaksa diangkat keluar oleh beberapa anggota polis.

Dalam pada itu, Ramli mempertahankan kewajaran Timbalan Speaker DUN Perak, Hee Yit Foong yang juga merupakan ADUN Bebas mengambil alih sebentar penjalanan dewan.

Beliau berkata, ADUN Jelapang itu membuat tindakan tepat memandangkan pada waktu itu Sivakumar jelas gagal me ngawal perjalanan dewan DUN yang kecoh.

"Apabila Sivakumar gagal menjalankan tanggungjawabnya sebagai Speaker, wajar Timbalan Speaker DUN (Yit Foong) mengambil alih.

No comments:

Post a Comment