Translate

Saturday, May 2, 2009

Semua media dibenar buat liputan sidang DUN Perak

IPOH - Lebih 16 organisasi media termasuk Kosmo! boleh menarik nafas lega apabila larangan daripada membuat liputan Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak mulai 7 Mei ini akan ditarik balik dalam masa terdekat.

Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir semasa mengulas mengenai arahan kerajaan negeri mengehadkan liputan sidang berkenaan kepada beberapa organisasi sahaja memberi jaminan akan menyemak semula arahan berkenaan.

Menurut beliau, arahan telah dikeluarkan Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Abdul Rahman Hashim supaya menyediakan satu senarai baru yang merangkumi semua organisasi media yang berdaftar di negeri ini termasuk Kosmo!.

"Saya telah arah senarai semua media itu dihantar kepada Setiausaha Kerajaan Negeri dalam masa terdekat," katanya kepada Kosmo! semalam.

Difahamkan senarai baru itu akan dihantar kepada Abdul Rahman pada Isnin ini.

Sebelum ini, Abdul Rahman telah mengeluarkan arahan hanya 13 organisasi media sahaja dibenarkan membuat liputan Sidang DUN Perak ke-12 yang akan diadakan di Bangunan Perak Darul Ridzuan di sini.

Keputusan itu menyebabkan beberapa organisasi media lain seperti Kosmo!, Sinar Harian, Harian Metro, The Sun, Oriental Daily dan stesen televisyen NTV7 tercicir daripada senarai itu.

Selain itu, Abdul Rahman juga menetapkan hanya dua petugas termasuk seorang jurufoto bagi media cetak sementara tiga petugas untuk stesen televisyen RTM, Bernama TV dan TV3 membuat liputan sepanjang lima hari persidangan terbabit.

No comments:

Post a Comment