Translate

Thursday, May 28, 2009

Suntikan Semangat RM30,000

MOHD.AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

IPOH - Kerajaan negeri Perak menyumbangkan RM30,000 bagi membantu perenang muda, Zahra Masoumah Abdul Halim, 18, menjayakan misi merentasi Selat Inggeris awal Julai depan.

Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir berkata, pemberian dana itu menunjukkan sokongan kerajaan negeri terhadap usaha perenang muda itu.

``Saya harap ia sedikit sebanyak dapat menampung kos merealisasikan misi berkenaan yang secara tidak langsung membawa nama Perak di mata dunia,’’ katanya pada majlis penyampaian sumbangan itu di sini semalam.

Turut hadir ialah ibu bapa perenang itu, Abdul Halim Abdul Manaf, 46, dan Haniza Mohamed, 43 serta adiknya, Salman Ali Shariati, 12.

Dr. Mohd. Zambry mengakui memang mengikuti perkembangan Zahra Masoumah sejak dia dan Salman berjaya berenang merentasi Selat Dinding pada 2005.

Zahra Masoumah bakal menjadi perenang ketiga negara selepas Datuk Abdul Malik Maidin dan Lennard Lee yang merentasi Selat Inggeris itu dijangka memulakan misi itu pada 3 hingga 6 Julai ini.

Bakal pelajar Universiti Teknologi Mara (UiTM) dalam bidang Sains Sukan itu juga mahu mencipta nama sebagai perenang wanita Islam pertama melakukan misi sejauh 37 kilometer (km) itu.

Zahra Masaoumah meletak sasaran masa 14 jam untuk menamatkan misi berkenaan.

``Kami (dia dan adiknya) akan ke United Kingdom Rabu ini untuk sesi latihan dan membiasakan diri pada suhu rendah selat itu,’’ katanya.

No comments:

Post a Comment