Translate

Thursday, May 7, 2009

Elak baju hitam


KUALA LUMPUR – Para penyokong parti politik diingatkan supaya tidak menimbulkan suasana tegang dengan berkumpul beramai-ramai serta memakai baju berwarna hitam ketika berlangsungnya persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) di Bangunan Perak Darul Ridzuan hari ini.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan menasihatkan mereka supaya tidak melayan saranan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) supaya memakai baju hitam dan berhimpun sebagai membantah persidangan itu yang dianggap oleh NGO itu tidak mengikut perlembagaan.

“Polis akan bertindak termasuk menahan mereka yang berhimpun atau menghalang anggota dewan,’’ tegasnya kepada pemberita di sini semalam.

Beliau menasihati orang ramai supaya berhati-hati dengan tindak-tanduk individu tertentu yang menyebarkan hasutan itu melalui Internet dan khidmat pesanan ringkas (SMS) bagi tujuan mencetuskan kekecohan dan menghasut mereka supaya membenci kerajaan.

Di Ipoh pula, Ketua Polis Perak, Datuk Zulkifli Abdullah mengingatkan orang ramai supaya jangan berada dalam lingkungan 500 meter dari Bangunan Perak Darul Ridzuan di sini yang menjadi lokasi sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak.

"Pihak polis telah mendapat perintah mahkamah untuk melarang dan menghalang sebarang perhimpunan haram di sekitar Bangunan Perak Darul Ridzuan selama tujuh hari sepanjang sidang DUN berlangsung mulai esok (hari ini) selaras dengan Seksyen 38 Kanun Acara Jenayah," katanya.

Katanya, anggota polis akan dikawal di sekitar bangunan itu dalam tempoh 24 jam sehari mulai hari ini hingga 13 Mei depan.

Menurutnya, sebanyak 13 jalan berhampiran atau menghala ke Bangunan Perak Darul Ridzuan ditutup mulai 9 malam tadi

No comments:

Post a Comment