Translate

Friday, May 1, 2009

74 pelajar STAR keracunan makanan

IPOH - Seramai 74 pelajar sekolah berasrama penuh, Sekolah Tuanku Abdul Rahman (STAR) di sini mengalami keracunan makanan dipercayai berpunca daripada sarapan bijirin yang dinikmati pagi kelmarin.

Pengerusi Kesihatan, Kerajaan Tempatan, Hal Ehwal Pengguna, Alam Sekitar, Pengangkutan Awam dan Hal Ehwal Bukan Islam Perak, Datuk Dr. Mah Hang Soon berkata, kes itu dilaporkan berlaku kira-kira 10.10 pagi ketika pelajar tersebut berada di dalam kelas.

"Siasatan awal mendapati keracunan berpunca daripada susu yang disajikan bersama bijirin untuk sarapan pelajar yang diambil pada kira-kira 6.45 pagi semalam (kelmarin).

"Seramai 29 pelajar telah dikejarkan ke Hospital Raja Permaisuri Bainun di sini. Bagaimanapun semua dibenarkan keluar hospital pada hari sama setelah mendapat rawatan sebagai pesakit luar," katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Hang Soon berkata, sehubungan itu, Jabatan Kesihatan Negeri Perak (JKNP) telah mengambil sampel susu dan bijirin terbabit untuk di analisis di makmal.

Beliau berkata, pemeriksaan mendapati dapur dewan makan sekolah berasrama penuh itu berada di dalam keadaan kurang memuaskan.

"Sehubungan itu, pengendali kantin telah ditukarkan secara serta-merta dengan pengendali kantin baru yang berdaftar dengan Pejabat Kesihatan Daerah (PKD) Kinta.

"Setakat ini tiada kes baru dilaporkan di sekolah berkenaan. Begitupun ia akan sentiasa dipantau dan pemeriksaan semula di dapur dewan makan berkenaan akan dilakukan pada Isnin ini," katanya.

Sementara itu, usaha Kosmo! untuk mendapatkan kenyataan pengurusan STAR dan pelajar terlibat gagal kerana tidak dibenarkan oleh pengawal keselamatan yang bertugas.

No comments:

Post a Comment