Translate

Tuesday, April 14, 2009

Info kerjaya dalam TEC


KRISIS ekonomi global yang sedang melanda kini sedikit sebanyak telah memberi kesan negatif kepada kadar pengambilan pekerja di seluruh dunia termasuk di Malaysia.

Tempiasnya turut terkena bakal graduan institusi pengajian tinggi (IPT) tempatan yang merupakan pemain utama pasaran kerja di negara ini.

Dengan persaingan yang semakin sengit, sudah pasti mereka yang bijak mengambil peluang dan mempunyai kemahiran interpersonal tinggi sahaja akan ditawarkan pekerjaan.

Sehubungan itu, graduan seluruh negara terutamanya dari sekitar Perak disaran memanfaatkan program Teknologi, Pendidikan dan Kerjaya (Technology, Education and Career - TEC) 2009 yang diadakan di Kampus Universiti Teknologi Petronas (UTP), Seri Iskandar, Perak mulai hari ini.

Pengurus Projek TEC, Anas Ibrahim berkata, sepanjang dua hari program tersebut, golongan terbabit berpeluang untuk mendapat maklumat dan berkomunikasi secara langsung dengan kira-kira 60 wakil industri yang mengambil bahagian di dalam program tersebut.

Menurutnya, program anjuran Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) dengan kerjasama Unit Khidmat Nasihat Kerjaya universiti itu bertujuan untuk memberi kesedaran kepada graduan untuk bijak memanfaatkan setiap peluang kerja yang ditawarkan dalam industri.

"TPK kali membawa tema : 'Peluang Di Dalam Ketidakpastian’. Dalam kesuraman ekonomi global, peluang kerja memang semakin terhad tapi ia tidak bermakna tiada langsung pekerjaan.

"Peluang pekerjaan sebenarnya masih terbuka buat graduan. Yang penting mereka perlu proaktif. Jesteru, TEC sebagai pusat perkongsian maklumat tentang peluang kerja dan pemba ngunan modal insan adalah platform terbaik untuk membantu mereka ," katanya kepada Kosmo!.

Anas berkata, antara pihak industri yang mengambil ba hagian ialah Petroliam Nasional Berhad (Petronas), Schlum berger WTA (M) Sdn. Bhd., Total E&P Malaysia, Shell Malaysia Sdn. Bhd. dan Malaysia Marine and Heavy Engineering Sdn. Bhd. (MMHE).

Beliau memberitahu, turut terlibat ialah MISC Berhad, MMC Oil & Gas Engineering Sdn Bhd, Dimension Bid (M) Sdn. Bhd., Platinum Logistics Corporation Sdn Bhd dan akhbar Kosmo! pula
sebagai rakan media.

"TEC memberi ruang untuk pencari kerja untuk mendapat maklumat dan berkomunikasi secara langsung dengan wakil industri yang terlibat.

"Mereka berpeluang untuk menghadiri temuduga dengan syarikat terbabit sepanjang program tersebut. Kemasukan adalah percuma," katanya.

Anas juga berkata, graduan juga akan didedahkan dengan ke mahiran dan panduan berguna untuk memenangi hati majikan melalui seminar, ceramah, forum dan pameran kerjaya.

No comments:

Post a Comment